
Malaysian Journal of International Relations, Volume 8, 2020, 49-65  
ISSN 2289-5043; e-ISSN 2600-8181  

doi.org/10.22452/mjir.vol8no1.4 

 

 

THE RENTIER STATE, AUTHORITARIAN REGIME AND MASS MEDIA:       

     INDONESIA UNDER SUHARTO DURING THE OIL BOOM PERIOD 

 

Tenny Widya Kristianaa 

 

ABSTRACT 

 

Scholars develop two different thoughts of natural resource wealth and its relations to 

political stability, namely - the resource curse and the rentier state. In the rentier 

state discourse, the revenue from resource extraction is used to buy off peace through 

several methods, such as patronage, repression, external support and large-scale 

distributive policy. The rentier economy concept becomes an important subject to 

explain oil economies in oil-rich countries across the world, especially in the Middle 

East region. This paper explores the rentier practice outside the Middle East by 

focusing on Southeast Asia. It uses a single case study - Indonesia under Suharto 

during the oil boom period. Two main questions are addressed by this paper - what 

kind of rentier state practice can be found from the authoritarian government 

especially during the oil boom period, and how the local/regional newspapers report 

on and react to the government rentier state practices? The paper relies on nine local, 

and three national newspapers as its primary data, supported by secondary sources to 

answer those questions. The finding shows that the national and local newspapers 

wrote different reports on rentier practices and all newspapers adopted three 

different positions on rentier practices - pro-government, critical to government, and 

neutral position.  

 

Keywords: rentier state, Indonesia, newspapers, oil boom 

 

 

INTRODUCTION 

 

Political science scholars develop two different theories on natural resource wealth 

and its relations to political stability, namely the theory of resource curse, and the 

theory of rentier state. The resource curse theory argues that a state, which has 

abundant natural resources, tends to be less democratic and politically unstable. The 

rentier state theory provides an opposite argument by arguing that the natural resource 

wealth can be used by the state to consolidate political control and stability. Rentier 

state put the state as the main actor of rent distribution with its main goal being to buy 

off peace. There are at least four methods to buy off peace, namely patronage, 

external support, repression, and large-scale distributive policy. The four method 

practices lead to political stability.  

 

Study on rentier state shows several findings. The rent distribution leads to the 

survival of authoritarian regimes for long-term periods. Based on the Global State 

Revenues and Expenditures dataset within 161 political regimes between 1946-2006, 

the result shows there is a relation between hydrocarbons rent with authoritarian 

regime survival (Lucas & Richter, 2016). Governments that practice rentier-based 

 
a Tenny Widya Kristina (tenny@suou.waseda.jp) is a member of Pacific Forum’s Young Leaders 
Program, Hawaii, United States of America. 



Tenny Widya Kristina 

 

 

50 

economies tend to impose low taxes on citizens. The government income relies more 

on the oil revenue, which makes them stand independently from its citizens. The low 

tax that citizens pay turns them to be less demanding on government accountability. 

In oil wealthy countries, oil revenue is part of national income and it brings the focus 

of academia on state level activities, and state as the main actor of rentier state 

practice since state is the rent distributor. There is limited study on the rentier state 

practice from the perspective of rent receiver, the citizens.  

 

LITERATURE REVIEW ON INDONESIA AS A RENTIER STATE 

  

Discourse on Indonesia as a rentier state is different from other oil rich countries in 

the Middle East, Africa or South America. Indonesia keeps producing crude oil from 

before it joined OPEC to the present, but oil production continues to decline and 

export revenue from oil is falling. Indonesia’s oil era was during the oil boom period 

– during the time of Oil Shocks I and II. As the boom period had passed, the rentier 

state theory is applicable to the limited time. During the period, Indonesia was also 

under Suharto’s authoritarian government, thus, the rentier state theory becomes 

viable for Indonesia as a case study.  

 

Researches on oil boom period and Indonesia under Suharto’s authoritarian 

regime are widely found, but research that specifically uses rentier state theory 

approach can be found as early as 1990. Richard Tanter (1990) wrote an article “Oil, 

IGGI and US Hegemony: The Global Preconditions for Indonesia Rentier 

Militarization” for an edited book published by Monash University. A dissertation by 

Karissa Price (1998) from Harvard University used resource curse theory approach to 

explain the institution and management during the oil boom period in Indonesia and 

Venezuela. Andrew Rosser (2007) added a resource curse study on Indonesia with his 

work “Escaping the Resource Curse: The Case of Indonesia”, published in the 

Journal of Contemporary Asia.  

 

Benjamin Smith became one of the scholars who used rentier state approach 

for his paper as well as his book to explain oil politics and authoritarian regimes in 

Iran and Indonesia. Smith’s (2006) article, “The wrong kind of crisis: Why oil booms 

and busts rarely lead to authoritarian breakdown” explains the different findings about 

regime survival in Iran and Indonesia. A year later, he published a book with the title 

Hard Time in the Lands of Plenty: Oil Politics in Iran and Indonesia, focusing on 

when a country becomes oil rich and its relations with late development by using 

rentier state approach. A recent work related to rentier state theory was written by 

Marcus Mietzner (2018). His article, “Authoritarian elections, state capacity, and 

performance legitimacy: Phases of regime consolidation and decline in Suharto’s 

Indonesia”, focuses on authoritarian regime, and uses rentier state theory as one of his 

approaches to support his argument that regime survival relies very much on state 

capacity.  

 

METHODOLOGY 

 

The research methodology starts with the research design, with two research questions 

to be addressed. First, what kind of rentier state practice did the Suharto’s government 

adopt during the oil boom period? Second, how did the local/regional newspapers 

report on and react to the government rentier state practices?  The research is 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 51 

qualitative in nature with Indonesia as the case study. The research aims of this study 

indicate that the case study method will most likely become an exploratory case study. 

A single case study with a limited time scope is chosen with the goal of getting a 

better understanding of the rentier state practices and newspapers opinions towards it.  

 

The other variable of the research design that is important is the proposition. It 

is clearly indicated that the rentier state theory is the foundation of the research. Based 

on the rentier state four methods, the researcher will assess the central government 

policies and activities that indicate the rentier state practices, and analyse the 

local/regional newspapers articles related to the rentier practices. The early research 

argument is that - the central government was practicing rentier state methods, 

especially through patronage, repression and large-scale distributive policy to buy off 

peace in the society; and the local newspapers’ reactions towards it varied - some 

were pro-government, some stayed neutral by reporting facts, and some criticised the 

local and central government.  

 

The next component is Indonesia as the analysis unit. Indonesia was under 

Suharto’s authoritarian regime during the oil boom period. Indonesia has been 

producing oil since the colonial period, under the Dutch government, and in 1962, 

Indonesia joined OPEC. There was two oil shocks in the 1970s: the first was in 1973-

74, and the second was in 1978-79. The oil shocks had changed Indonesia by 

increasing its export revenue from oil. The rentier state theory will be used to assess 

and analyse the relations between oil revenue with rentier state practices by the 

Indonesian government under Suharto. The time scope for the research will be the 

period between 1974 to 1982 - right after Indonesia benefited from the first oil shock, 

and right after the oil boom period ended and oil price fell in 1982.  

 

The research data comes from multiple sources. The primary data will be 

taken from eight local/regional newspapers from Java, Bali and Sumatra which 

reported on Suharto’s rentier-based economy practices, both at national and regional 

levels during the oil boom period, 1974-1982. Additional data from national 

newspapers, both primary and secondary sources, will be used to support the analysis 

and give broader explanation on mass media in Indonesia. Sources such as 

government-based report/data, together with books, articles, and research reports will 

be added to complete the explanation on the wider framework, the rentier state theory 

and practices, authoritarian regimes, Indonesian politics under Suharto and mass 

media in Indonesia.  

 

In summary, the research aims to expand the rentier state literature that is 

mostly state-centric and switch the focus on rent receiver instead, by assessing and 

analysing local newspaper articles. There is on-going research on rentier state practice 

in the Middle East, Africa or South America expanding the focus on relations with 

Islamic ideology and rentier practice by local governments. Most of the research is 

still limited to central governments as the main focus of rent distribution, key features 

of rentier state theory, and oil revenue as one of state’s main sources of income. This 

research will focus on the rent receiver and give more perspective on rent distribution 

by the central government. 

 

 

 



Tenny Widya Kristina 

 

 

52 

INDONESIA’S RENTIER STATE PRACTICES 

  

Suharto came to power in 1966 and stayed in power for 32 years through winning six 

consecutive elections. Indonesia was one of OPEC members, and during the oil boom 

period, it captured the windfall of oil revenue from the high crude oil price. The oil 

revenue increased its economic growth with an annual average of 7.7 percent during 

1974-1981 period (Thee, 2011, p. 155). It helped in raising Indonesia’s per capita 

income from US$260 in 1970 to above US$500 in 1980, and reducing poverty rate 

which affected around 60 percent of Indonesians (Vatikiotis, 1999, p. 35).  The oil 

boom became one of the reasons for Indonesia to practice rentier economy. Among 

four methods of rentier economy, at least three methods had been practiced in and 

adopted by Indonesia during the oil boom period.  

 

Repression  

 

Repression is a state’s use of coercive force against political groups, including 

imposing limitations to public space for opposition, or other policies intended to 

constrain opposition-oriented political life (Moritz, 2018, p. 58). In the first period of 

the Suharto regime, repression was the main tool of the regime to get rid of its 

political enemies - the communists, the pro-Sukarno, the Islamists, and pro-

democracy groups. The practice continued during the oil boom period under the 

Komando Operasi Pemulihan Keamanan dan Ketertiban or Kopkamtib. Kopkamtib 

was a concept within Indonesia’s Armed Forces under the command of martial law, 

with no legal restraints on practicing its mandate to fight against threats to the state 

(Pancasila, the 1945 Constitution) or economic development. Under the 1957 martial 

law, Kopkamtib dominated the regional military command and had power over the 

civilians. The government used Kopkamtib to protect and increase the order and state 

security to achieve national stability, which led to the successful Five-Year 

Development Plan and Long-Term Development goals (Tanter, 1991). 

 

 Kopkamtib could not be touched with the regular legal channels, making it 

have extraordinary powers in practice. Kopkamtib was free to define ‘criminality’ and 

‘subversion’, arrest without warrant and detain without trial, torture and interrogate, 

and many more. During the first oil shock, Kopkamtib had repressed Indonesia’s 

media and information. It worked together with the Ministry of Information on 

reviewing publisher’s licenses. It also worked with the Department of Labor Power to 

impose repressive measures on Indonesian labourers (Tanter, 1991). 

 

 Kopkamtib also carried out repressive acts toward students, especially after 

the demonstrations and riots in 1974 and 1978. It made the regime cut its ties with 

students, as well as revokes the licenses of student newspapers. Kopkamtib, together 

with the Ministry of Education, had also re-evaluated education policies for 

universities. The Ministry of Education developed a new policy called “Normalisation 

of Campus Life” which aimed to depoliticise campuses and make students focus on 

academic matters instead of becoming activists (Hill, 2006, p. 39). In the late 1980s, 

the organisation was dismissed with claims that its jobs were perfectly executed. 

There was no clear reason for its removal, but several sources mentioned that the 

external reasons were the critiques from the IGGI and the Non-Alignment Movement 

members over Suharto’s repressive practices (Tanter, 1991). 

 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 53 

Patronage 

 

Patronage politics can be defined as a special case of dyadic (two-person) ties 

involving an instrumental friendship in which an individual of high socioeconomic 

position (patron) uses his own influence and resources to provide protection or 

benefits for a person of lower status (client) who reciprocates by offering general 

support and assistance to the patron (Scott in Varkkey, 2013, p. 385). Four types of 

patronages were identified - with the Chinese Indonesian business, military elites, 

Yayasan and Golkar supporters, and district or Indonesian populations in general.  

 

Chinese Indonesian business  

 

The relations between the regime and Chinese Indonesian business/cukong is based 

on Indonesia’s army and Chinese Indonesian traders back in the 1940s and 1950s 

(Vatikiotis, 1999, p. 50). Cukong became Suharto’s informal finances to help the 

regime deliver economic growth based on the state’s development plans. The cukong, 

because of their weak political position, needed support from the regime to stay in 

business by getting special treatment from the government and being granted 

privileges. The regime granted the cukong promotional privileges such as tariff 

protection, access to monopoly licenses, ease in getting government contracts, and 

access to subsidised credits. This resulted in the cukong being able to expand their 

businesses, contribute to the growth of the economy and provide the regime informal 

finances when it was needed. Liem Sioe Liong and William Soeryadjaja were a few 

of the many examples of cukongs who worked together with Suharto (Rock, 2017). 

 

Military elites  

 

Next, Suharto also maintained his relations with military elites through the dwifungsi 

doctrine. Dwifungsi doctrine refers to the two roles that Indonesian military served 

under the regime: role as a security force, and as a sociopolitical organisation. 

Military elites became involved in national politics and businesses, where military 

generals obtained positions inside the government and became leaders of state 

enterprises. In the government sector, military leaders not only held important 

positions within the central government in Jakarta, but also held positions in every 

region as well as small districts across the country. Meanwhile, in the business sector, 

state-owned companies like Pertamina, Tri Usaha Bhakti, and Berdikari, were under 

military leaderships (Pepinsky, 2008). 

 

Yayasan and Golkar supporters 

 

The third case is Suharto-Indonesian relations. In the late 1970s, Suharto established 

Yayasan Dharmais and Supersemar for his private source of patronage. Yayasan is 

considered as a charitable foundation, which makes it independent of government 

audit and tax (Vatikiotis, 1999, p. 51). Suharto through the yayasan gave scholarships 

and social services funds for Indonesians with the main purpose of making the 

receivers owe him and support his regime. Suharto extended his patronage by opening 

up Golkar for civilians and his political oppositions (in this case NU). Golkar gave 

civilians positions on the party’s board and offered business opportunities to Muslim 

or other national entrepreneurs. In the business sector, businessmen such as Aburizal 



Tenny Widya Kristina 

 

 

54 

Bakrie and Arifin Panigoro benefited from the patronage after they became Golkar 

supporters (Mietzner, 2018, p. 90).  

 

 

 

Indonesia’s population 

 

The last patronage practice was Suharto’s relations with Indonesia’s population. 

Suharto, through the Presidential Aid or BANPRES, spent the state's budget to fund 

several projects, which impacted Indonesia’s population in large scale, especially 

farmers and villagers (Rock, 2017, p. 143). It was part of the election tools, too, that 

made Golkar dominate in every election during the regime period. Districts were 

promised to get development projects as long as they supported Golkar in the election. 

This type of patronage has close relations with the third type of rentier practice - the 

large-scale distributive policy.  

 

Large-scale distributive policy 

  

Large-scale distributive policy is well known as a populist policy where it is usually 

related to the public sector, such as employment opportunities, allocating subsidies or 

providing free education and healthcare (Basedau & Lay, 2009, p. 761). The first oil 

shock boosted oil revenue from oil companies tax revenue. This immediately led to 

the government loosening its tax efforts especially for non-oil sectors and other 

corporate taxes. However, the huge oil revenue ended up being used to rescue 

Pertamina, which had debts amounting to US$10 billion - equivalent to 30 percent of 

Indonesia’s GDP at that time (Seda, 2014, p. 109). The government however, had 

managed to also use the oil revenue for the development sector, and Indonesia is 

accounted as one of the successful countries that turned oil revenues to strengthen its 

agriculture and industry.  

 

In the agricultural sector, the government invested large amounts of money to 

develop agriculture and increase rice production. In the early stage of the price boom, 

1973-74, the government imported large amounts of rice and fertiliser (Thee, 2011, p. 

160). Imported fertilisers were distributed to farmers under subsidised price. 

Investment in agriculture research was accompanied with investment in irrigation. 

Through the government agency Bulog – Indonesian Bureau of Logistics, the 

government regulated the price of rice in the market. The result from agricultural 

reform during the oil boom period was that Indonesia achieved self-sufficiency in rice 

production in the mid-1980s (Usui, 1997, p. 156-157). 

 

Industrial sector became the next development target under the oil revenue 

windfall. The first stage was the transition from import-substituting industrialisation 

to export-promoting industrialisation. The next step was the establishment of state-

owned companies, upstream companies, and basic industries. The government worked 

together with Chinese Indonesian businesses and received foreign investment/aid and 

succeeded in building the sector - from fertilisers, cement plants, paper, steel to the 

engineering industry (Thee, 2011, p. 163). The industry development was supported 

by the development of the infrastructure. Suharto's regime was famous for its 

transmigration policy and family planning, and the oil revenues also funded both 

programmes. The transmigration policy became important to support the expansion of 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 55 

plantation businesses across Indonesia, such as coffee, coconut, palm oil, cocoa and 

so forth.  

 

 Regional development was promoted by the government under the so-called 

Instruksi Presiden/Inpres (Presidential Instruction). Inpres was about giving grants to 

local governments at different levels: province, district, and sub-district. The purpose 

of giving the grants was to promote rural infrastructure development. The Inpres grant 

scheme required local government to prepare plans and budgets. Should they get the 

grant, at the end of fiscal year, they were to submit a report of activities financed by 

the grant. The Inpres programme aimed at improving the quality and effectiveness of 

local public administration through systematic grant reports (Thee, 2011, p. 162). 

 

MEDIA ANALYSIS: NEWSPAPER COVERAGE OF GOVERNMENT 

RENTIER STATE PRACTICES 

 

In the early period of his regime, Suharto ordered the cleaning up of Persatuan 

Wartawan Indonesia/PWI (Indonesian Journalist Association) from leftist members. 

Soon, the regime regulated the press through legislative control. Presses need to get 

two different permits, namely Surat Izin Terbit/SIT (publishing permit) and Surat Izin 

Cetak/SIC (printing permit), before publishing their newspapers. SIT was issued 

under the Department of Information, while SIC was under Kopkamtib (Hill, 2006, 

pp.34-35). 

 

The regime used mass media to support the New Order, especially military 

newspapers such as Berita Yudha and Angkatan Bersenjata. The government also 

controlled all broadcast media, such as TV Republik Indonesia/TVRI and Radio 

Republik Indonesia/RRI, and denied broadcast permission to others (Kaliailatu, 2007, 

p. 63). The other newspapers survived by establishing alliances with the military or 

adapting to the condition by changing their publication. At the end of the first year, 

the government enacted Basic Press Law in correlation with Article 28 of the 1945 

Constitution on the freedom of expressing thought orally and through writing.  

 

David T. Hill (2006, p. 36) classified the press in the early 1970s into six 

types: 

  

1. Radical press (Harian KAMI, Mahasiswa Indonesia, Nusantara, Pedoman, 

and Indonesia Raya) 

2. Politically cautious press (Sinar Harapan and Kompas)  

3. Organs/pro-government press (Berita Yudha, Suara Karya, and Angkatan 

Bersenjata) 

4. Radical nationalist press (El Bahar, Merdeka, and Suluh Indonesia) 

5. Muslims press (Abadi, Jihad, and Duta Masyarakat) 

6. Popular-style press (Pos Kota) 

 

 In the 1970s, the regime applied multiple bans for mass media following the 

riots and demonstration in 1974 and 1978. In the early 1970s, press as ‘pers 

perjuangan’ were actively criticising government policies. Indonesia Raya was one of 

the newspapers that attacked the regime with criticisms. Other newspapers, like Sinar 

Harapan had leaked the details of the 1973/74 National Budget Proposal. The regime, 

together with Kopkamtib started to take out radical newspapers’ printing and 



Tenny Widya Kristina 

 

 

56 

publishing permits (Hill, 2006, p. 38). The Ministry of Information explained that the 

decision to shut down several newspapers was due to its concern over the escalation 

of situation that was threatening national stability. Dhakidae (1991, pp. 315-16) 

explained in his dissertation that the ban was not supported by an official decree, thus 

rendering it to be an illegal act with no legal provision. As there were no legal 

procedures, it could be seen as a demonstration of the power of the regime over its 

society (Hill, 2006, p. 39). The tension between the regime and the press in the 1970s 

continued in the 1980s.  

 

The campaign on Pancasila ideology was accompanied with another ban in 

January 1983 when Expo magazine was banned after its publication on “Indonesia’s 

100 Millionaires”. The article was about wealthy Indonesians whereby some of them 

were part of the New Order patron-client relations. Another ban came to Jurnal Ekuin 

when it reported on the impending reduction of the floor price for export oil. Topik 

experienced suspension for publishing two articles tending to arouse class hatred 

among the poor (Weatherbee, 1985, p. 191). Besides banning newspapers, the 

government also imposed regulations that affected their survival by giving limited 

space permit for advertisement. The regime used Dewan Pers (Press Council) to issue 

a regulation that only gave 35 percent of total column spaces for advertisement (Hill, 

1992, p. 4). 

 

In 1982, the Department of Information replaced Surat Izin Terbit/SIT 

(publishing permit) with Surat Izin Usaha Penerbitan Pers/SIUPP (press publication 

enterprise permit) (Hill, 1992, p. 4). The new permit required the newspaper editorial 

staff to become a member of Persatuan Wartawan Indonesia/PWI (Indonesian 

journalist association) (Hill, 1992, p. 4). The PWI itself was controlled by government 

loyalists, and to obtain full PWI membership, several requirements were needed, such 

as having to submit certificate of good behavior, certificate of G30S non-involvement, 

working in same national press companies, passing PWI test and so forth (Hill, 2006, 

p. 69). Under Suharto, the government tried to use mass media as the agent of stability 

for his authoritarian rule (McCargo, 2003, p. 75).  

 

The change in press regulation was accompanied with a huge project under the 

New Order, called Koran Masuk Desa/KMD. KMD was a programme under the 

Department of Information, which served the purpose of introducing newspapers into 

villages and small towns. In early 1980, the initial programme covered 34 

newspapers, and continued to increase to 43 in 1981. Under the KMD program, the 

press received subsidies for publication with special KMD village editions. The 

subsidies brought life to regional and pro-government newspapers because the 

government to be distributed to villages for free regularly purchased their 

publications. The program was initiated to increase the reading habit of Indonesians, 

especially in villages where mass media was rarely available.  

 

The regime also implemented new legislation that required press companies to 

sell 20 percent of their shares to their staff (Hill, 2006, p. 49). The purpose for this 

regulation was to make the staff feel more responsible over the newspaper’s life so 

they would avoid from being more critical towards government policies which could 

lead to the newspaper being banned and make them lose their shares (Hill, 2006, p. 

49). The whole government pressure towards the press brought a positive result for 

the regime. In the 1980s, several new regulations were implemented and brought a 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 57 

massive shift for the press industry - from engaging in debates over government 

policies and its implementation, to fighting for financial survival of the company.  

 

There were several newspapers that managed to survive under the New Order. 

During the whole period of New Order, more than 25 cases of SIT/publishing permit 

cancellations without judicial process were recorded (Kakiailatu, 2007, p. 65). The 

newspapers that survived were mostly those that took adaptive behavior towards the 

government. Newspapers such as Kompas turned to be less critical to keep them away 

from government target of bans or regulations. Before 1980, Kompas was active in 

criticising the government through the writing of various articles, such as 

“Keseluruhan Program Transmigrasi Terhambat”, “Iklim Perekonomian Sebabkan 

Tidak Banyak Orang Mampu Beli Buku”, “Kelemahan Administrasi Merupakan 

Faktor Penghambat Pembangunan”, “Apa Yang Dilakukan Ahli-ahli Asing 

Sebenarnya Dapat Dikerjakan Ahli-ahli Sendiri”, and “Cegah Komisi Impor Jatuh 

Ketangan Perusahaan Asing”. After 1980, Kompas tended to be adaptive and less 

critical towards the government as the regime continued to apply bans which led to 

the closure of several newspapers. In the 1980s, the newspapers also learned to 

express their criticisms in different ways by using more positive words (Hill, 2006, p. 

47). In the late 1980s and 1990s, the regime continued to apply several bans and new 

regulations for mass media, including the ‘Pancasila Press’ idea - “press which is 

free, but responsible”.  

 

The rentier state practices under Suharto’s regime consisted of three practices: 

repression, patronage and large-scale distributive policy. It is quite hard to find 

articles on state repression, both in national and local newspapers. Among the national 

and local newspapers referred to in this research (12 newspapers), it was found that 

Pikiran Rakyat was the only one that reported on repression by Kopkamtib. In its 17 

January 1974 edition, the front page of the newspaper was full with reports on the 

Malari incident, and an article with the title “Kopkamtib Terpaksa Bertindak” which 

reported on how Kopkamtib had arrested demonstrators and used hard power on 

civilians. The newspaper coverage on patronage however, can be found in national 

newspapers as seen from the previous explanation. The patronage types were Suharto-

Chinese Indonesian business relations, and Suharto-military relations. Indonesia 

Raya, Expo, and Jurnal Ekuin had articles on Chinese Indonesian businessmen who 

had close relations with the president, while Berita Yudha, a pro-government 

newspaper, had an article that showed Suharto-military relations through the 

appointment of military elites for civil positions.  

 

The third rentier practice was large-scale distributive policy. At the national 

level, it was found that newspapers like Kompas, Abadi, and Berita Yudha reported on 

government policies with limited coverage. In one edition, Abadi for example, only 

had two articles, “45 Projek Inpres di Madura Dapat Diselesaikan” and “Dinas PU 

Bali Sedang Giat Selesaikan Dam Tukad”. Kompas, a little bit better than Abadi, 

wrote several articles relating to the large-scale distributive practice negatively or 

with criticisms. Meanwhile, Berita Yudha, a pro-government newspaper, covered 

broader practices with positive language. “Kalsel Sediakan Tanah-tanah Luas Buat 

Transmigran”, “Pengadaan dan Penyaluran Bahan Pokok di Kaltim Lancar” and 

“Kebijaksanaan Ekspor Baru Bawa Berbagai Efek Ganda Positif” were some 

examples taken from Berita Yudha. Local newspapers, compared to national ones, 

covered more of this third rentier practice.  



Tenny Widya Kristina 

 

 

58 

 

There were eight local newspapers from Java, Sumatra and Bali. Karya 

Darma, Masa Kini, and Surabaya Post were local newspapers from Java, while 

Waspada, Atjeh Post and Lampung Pos were local newspapers from Sumatra, and 

Bali Post and Nusa Tenggara were based in Bali. All eight newspapers covered the 

large-scale distributive policies, including education, health, infrastructure or 

development projects, the civil servant salary budget, Pertamina’s scandal, and so 

forth. The news coverage was mostly focused on regional or local areas where the 

policy came into effect. In Sumatra, Atjeh Post covered the Aceh area with some 

articles on education and health programmes, and infrastructure projects. Articles 

such as “30% Dari Nilai Proyek Untuk Oknum Pejabat? GUBERNUR MINTA DATA 

KONKRIT UNTUK DITINDAK”, “Kesan-kesan dari Daerah Pedalaman: Profil Aceh 

Barat Dewasa Ini”, “Master Plan Banda Aceh Baru Dalam Tahap Penjajakan” and 

“Tiga Desa Jadi Korban Rencana Muluk” were focused on infrastructure and 

development programmes in Aceh. Articles such as “Di Pedalaman Aceh Banyak 

Ditemui Penderita Gondok: Belum Pernah Diadakan Yodisasi Garam”, “Sedikit 

tentang KB” and “Tanggung Jawab Kita Sekarang untuk Mensukseskan Keluarga 

Berencana” were reporting on government health programmes, while articles on 

education programmes could also be found, such as “Dibutuhkan 38 Unit Gedung SD 

Lagi di Kabupaten Pidie” and “SMP Swasta Desa Terpencil itu Masih Kurang 

Peralatan” which talked about areas which needed more infrastructure support from 

the government. Atjeh Post also covered reports on government spending on its civil 

servants or government programmes through articles “Penataran P4 Gunakan Rp.1 

Milyar” and “Honor di DPRD Aceh Naik”.  

 

Other newspapers that covered areas in Sumatra were Waspada and Lampung 

Pos. Waspada was based in Medan, and just as Atjeh Post, it also covered 

infrastructure or development, agriculture and education programmes. Articles on 

infrastructure projects were easy to find, such as “Jembatan & Beberapa Jalan Rusak 

Berat”, “Irwilda Terpaksa Ikut Awasi Mutu Jalan” and “3 Desa di Kec. Bilah Hilir 

Dapat Bantuan Stimulan dari Gubsu”. Other articles that covered education 

programme included, “Kerusakan Gedung Inpres di Medang Deras” and 

“Pembangunan Gedung SD ‘Semau Gue!’”, and “Kursus Pemberantasan Hama 

Tikus” covered part of the government agriculture programme. Moving to Lampung, 

located in South Sumatra, Lampung Pos articles focused more on the central 

government programmes, namely on transmigration, agriculture, education and 

health. Reports on transmigration programmes, could be found in articles such as 

“DESA TAMPANG DAN TRANSMIGRASI” and “Menggala Minta Transmigran”. As 

for agriculture programmes, there were articles which were related to Bimas, namely 

“Disbun Propinsi Lampung Salurkan Bibit”, “10 DESA IKUTI BIMAS”, “PROYEK 

BIMAS TANAMAN KERAS PERTAMA DI INDONESIA”, “BIMAS LADA” and “3 

Pabrik Gula Akan Dibangun di Lampung” which were written in the Lampung Pos.  

 

In Java, there were three newspapers, Masa Kini from Yogyakarta, Karya 

Darma and Surabaya Post from Surabaya. Masa Kini ‘s coverage was slightly 

broader with articles focusing on the military regime, politics, and social programmes. 

Masa Kini had articles on Indonesia’s military, such as “KASAD Jenderal Poniman: 

51 Kompi ABRI Masuk Desa” and “Dari Kemanunggalan Hingga ABRI Masuk 

Desa”, and articles, which discussed politics, such as “DPA Menilai Keadaan Politik 

Stabil” and “Dr. Ruslan Abdulgani: Islam Di Indonesia Berfungsi Sebagai 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 59 

Pemersatu”. On social programmes, articles such as “30 Pimpinan Organisasi Wanita 

Dilatih Manajemen”, “Wagub DIY: Masalah Utama DIY Kelebihan Tenaga Kerja”, 

“Bupati Banjarnegara Berjanji Beri Pekerjaan Rekanan Muda”, and “Pembangunan 

Tapurnas Borobudur Masih Menunggu SK Menkeu” were found in the 1980 edition. 

Another article related to the economy could also be found, such as “Dalam kaitannya 

dengan Keppres 14 A: Kadin DIY Ingin Jembatani Kepentingan Pengusaha”, 

“Emping Pandeglang Diekspor” and “Prof. Dr. Mubiyarto: Kenaikan Harga Gula 

Sudah Diduga Sebelumnya”.  

 

In East Java, two newspapers based in Surabaya dated early 1980s provided 

news coverage around Surabaya area, including nearby cities, such as Malang, 

Madura, Mojokerto, Kediri and so forth. Karya Darma discussed several government 

programmes, such as infrastructure projects and education programmes. On 

infrastructure projects, articles which were written included “Listrik bawah laut ke 

Pulau Madura berfungsi tahun 1985”, “Proyek-proyek Inpres tahun 1980-1981 untuk 

daerah Kabupaten Malang”, “Komisi C DPRD Kodya Surabaya meninjau 

pembangunan Pasar Inpres”, “Paket Inpres untuk Kodya Mojokerto”, and “HATI 

MASYARAKAT AKAN TENTRAM – Kalau 8 Jalur Pemerataan Terlaksana Dengan 

Baik”. Other articles on education programmes were “Sebanyak 31 Guru SD 

Dilantik”, “Bangkalan Tambah 315 Guru SD Inpres”, “Guru Inpres, guru agama dan 

penjaga SD untuk Kabupaten Kediri” and “Pogalan dan Watulimo punya Gedung 

SMPN”.  

 

Articles by Surabaya Post showed different coverage by focusing more on 

politics within a broader area. Articles related to politics could be seen from several 

titles, such as “Tingkatkan kehidupan demokrasi”, “Hukum dan keadilan bukan 

menjadi hak rakyat, tetapi harus dibeli”, “Mulai thun ini calon pegawai negeri akan 

ditatar”, and “Ada gelagat, Demokrasi Pancasila mau dirusak”. Surabaya Post also 

covered speeches by bureaucrats discussing politics - “Mendagri: Pemilu gelanggang 

pendidikan politik rakyat”, “20 Feb, Hari Buruh Indonesia – Menteri Nakertrans: 

Jadi pimpinan buruh tidak mudah”, “Wapres Adam Malik: Ikatan Wanita Pengusaha 

Indonesia perlu terus memantapkan fungsinya” and “Gubernur serahkan lagi 

sertifikat tanah: “Masyarakat jangan mudah termakan isu politik”. Similar to other 

local newspapers, it also reported on development projects carried out by the 

government, “Pelabuhan Tg. Perak lakukan peningkatan menyeluruh”, “Masjid KMS 

Bertingkat dua”, “Dibangun Tempat Penampungan Ikan Segar”, “Panti PKK 

dibangun”, “Malang Selatan mendapat prioritas penangan” and “Akan dibangun lagi 

16 kantor pos baru”.  

 

Bali Post and Nusa Tenggara, based in Bali, are the last two newspapers for 

the analysis. Bali Post was similar to Surabaya Post, and had news covering some 

national issues. It reported on the Pertamina scandal, shown as, “Persoalan Keuangan 

Pertamina: Tak Lepas dengan Kelanjutan Pembangunan”, “Masalah Pertamina 

Harus Dijadikan Pelajaran”, “Pidato Akhir Tahun Presiden Soeharto: Th. 1975 

Bangsa Indonesia akan lebih berhasil – Tahun 1974 penuh tantangan tapi dapat kita 

atasi”, and “Pidato Tutup Tahun 1975 Presiden Soeharto: Th. 1976 Kita Masuki 

dengan Tetap Prihatin & Waspada”. Similar to the rest, Bali Post also reported on the 

government large-scale distributive program, for examples “Pertama kalinya 

Jembrana Lampaui Target KB”, “Dept. kesehatan “Merangkul” 34.000 dari 70.000 



Tenny Widya Kristina 

 

 

60 

Dukun Bayi”, “Bantuan untuk Organisasi-organisasi Kesenian”, “Penyerahan Rumah 

Dinas Murah” and “Di Denpasar akan dibangun “Service Centre” Pertenunan”.  

 

The Nusa Tenggara newspaper from 1980 was a village special edition, 

therefore the articles were mostly focused on village development programmes. 

Articles on government assistance to villages dominated its pages, such as “Usaha-

usaha Pelembagaan NKKBS lewat Program KB/K Terpadu: Pendekatan 

Kemasyarakatan yang Komunikatif Perlu Ditingkatkan”, “Penyerahan KIK untuk 

Petani Tambak di Kab. Dompo”, “Bupati Bima telah serahkan dana bantuan desa 

untuk 10 kecamatan di Bima”, “Desa Talibeng akan memiliki balai pasar serba 

guna”, “10.000 Butir Bibit Kelapa Disumbangkan untuk Banjar Kedampal-

Karangasem”, “Desa Julah Peroleh Proyek Land Reform dari Dirjen Agraria” and so 

forth. Articles on government efforts to give training for villagers could also easily be 

found - “Kursus Pembinaan Kesejahteraan Keluarga”, “Penyuluhan Pertanian”, 

“Kursus Belajar untuk Anggota PKK Pedesaan Tangkup”, “Dipupuk Kelompok Minat 

Pemuda Desa Pacung”, “Nelayan-nelayan di Desa Lebih Terima Penjelasan Masalah 

Kredit”, “3 Kecamatan di Klungkung Mengikuti Latihan Pembimbing Sosial”, and 

“Pemuda-pemuda Desa Seba Dilatih”.  

 

All eight local newspapers covered the regime’s rentier state practices, 

especially the large-scale distributive policy. However, they showed different 

attitudes towards the government. Their articles on government policies or national 

issues could be categorised into those, which chose to support the government 

programmes; act neutral; or criticise it. Waspada and Atjeh Post were the most vocal 

towards the government, especially the regional or local government. Waspada had 

several critical articles, such as “Pengembangan Transmigrasi non Petani”, “Kejari 

Meulaboh Kasa-kusuk Cari Oknum Wartawan”, “Kesemrawutan Bangunan-

bangunan di Kota Medan Tidak Kalah dari Semrawutnya Lalu Lintas”, and 

“Penyelewengan Klas Teri di Pemda Medan Diperiksa”. Waspada also criticised the 

central government through its articles, “Rencana Biaya Pemilu 82 Rp.120 Milyar 

Antara Logis & Tak Logis”, “Bantuan ADB untuk Kotamadya Medan”, “Dicari 

Tenaga-tenaga Ahli Indonesia”, and “Manpower Planning Perlu Segera Dibuat”. The 

newspaper’s caricatures were also quite vocal towards local and central governments, 

“Ngeri, ah! Kalau Program Peningkatan Mutu Pendidikan di Sumut Sampai Gagal! 

Hehe…”, “Bagaimana Pemberantasan Korupsi di Pemda Medan? Masih ada Rp. 7,9 

Juta yang “Sangkut” di Dinas Bangunan”, and their comments in Bisik Berisik 

column. The newspaper had a reader’s column, and in the 31 December 1980 edition, 

a letter from a reader criticised the local government through “Keluh Kesah 

Masyarakat Desa Kedai Durian”. 

  

Atjeh Post was another newspaper, which focused on criticising the local 

government, however, under the title it shows their support towards the central 

government (the regime). It was written as “Atjeh Post: Suara Independent Pengawal 

dan Pengamal Pancasila”. The critics were mostly focused on resident dissatisfaction 

over bad infrastructure and bad government performance. On infrastructure problems, 

there were articles such as “Di Meulaboh Konsumen Telepon Menggerutu”, 

“Tanjakan di Geureute Mengundang Maut Kalau Tidak Diurus”, “Produksi 

Perikanan Laut di Aceh Makin Menurun”, “Jembatan Negara Karieng Jurusan Sigli-

B.Aceh Rusak Berat”, “Kondisi Jalan Sabang Memprihatinkan” and “Dari Celah-

celah kita: Setiap Pagi? Mahasiswa Berdesakan”. Critics towards the government 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 61 

could be seen in articles “Dari Arena Rakerda BKKBN Aceh” and “Tanah 

Perkebunan Masih Digarap Secara Liar: Akibat Di Legalisir Oknum Pejabat”. 

Similar to Waspada, Atjeh Post also had a reader’s column and APA TAMPOK, as 

well as Rampagoi columns that tended to criticise the government.  

 

Unlike Waspada and Atjeh Post, Karya Darma, Surabaya Post, Bali Post and 

Nusa Tenggara were newspapers that supported the government, specifically to the 

regime’s ideology and programmes. Karya Darma published several articles that 

showed its support towards the regime, like “Ny Soenandar: Menghayati & 

mengamalkan Pancasila merupakan amanat konstitusional”, “Pangkowilhan II: 

Tempatkan manfaat Resimen Mahasiswa pada konteks yang luas”, “Transmigran 

Jatim berangkat ke Sulsera”, “Pengeboran minyak bumi terus dilanjutkan”, and 

“Pengkopkamtib: “Usaha subversi masih akan berlangsung selama 2-3 Dasawarsa 

mendatang”. Its caricature column also showed the support through “Jadi lurah bukan 

asal jadi… harus bisa menghayati arti pembangunan nasional”. The other Surabaya-

based newspaper, Surabaya Post, showed its support through articles such as “Bunuh-

membunuh di Jember telah dapat dikuasai”, “Terbentang medan kekaryaan yang 

makin luas”, “Presiden Soeharto: Hendaknya semua lebih mampu kendalikan diri” 

and “Gubernur serahkan lagi sertifikat tanah: “Masyarakat jangan mudah termakan 

isu politik”. Besides, it also supported central government programmes in the article 

“Koran Masuk Desa telah memperluas penerangan di pedesaan”.  

 

Nusa Tenggara village edition was one of the strong pro-government 

newspapers. Nusa Tenggara attitude, which showed its support to the regime, was 

understandable as it was part of the Koran Masuk Desa (KMD) programme and 

received money from the government to keep its operation. Nusa Tenggara put 

“Menunjang Pembangunan untuk Mempertinggi Ketahanan Nasional” under its title 

and in mid-1980, it added information published under the KMD program, 

*diterbitkan dalam rangka proyek koran masuk desa*. It was easy to spot articles that 

showed support of the regime’s programmes, such as telling a successful story of 

transmigration “Transmigran Asal Bali Penghasil Kedele Terbesar di Sulut”, and 

support the KMD program - “Gubernur pada HUT PWI ke-34: Pers Agar Ikut 

Mencerdaskan Kehidupan Masyarakat Pedesaan *PWI Himbau Pemda Bali dan 

Kabupaten Bantu Pengembangan Koran Masuk Desa” and “Ringkasan dari Redaksi: 

Koran Masuk Desa dan Desa Masuk Koran”. Articles which supported government’s 

health and social programme could also be found, such as “Made Puguh Berikan 

Motivasi KB Lewat Karya Lukisan” and “Keluarga Bahagia sebagai Jalur 

Penghayatan Pengamalan Pancasila”. Nusa Tenggara also published articles that 

encouraged villagers to support national development programmes, for example, 

“Masyarakat Semaon Berbenah Diri Meningkatkan Kesejahteraan”, “Pembangunan 

Desa tidak Terpisahkan dari Pembangunan Nasional”, “Desa Ungasan di Hijaukan 

dengan Gamal & Lamtoro *Hayati dan taati ajara tri Ita Karana” and “Kaum Wanita 

agar lebih berperan dalam pembangunan”.  

 

Bali Post was similar to Nusa Tenggara in that it adopted an attitude of 

supporting the regime. Several articles showed its support, such as - “Menyambut 

Tahun Baru di Denpasar: Banyak Dikaitkan dengan “Bisnis”, “Raker Gubernur se-

Indonesia: Peningkatan Layani Masyarakat dan PEMILU”, “Memberikan 

Kesejahteraan yang dapat dirasakan rakyat” and “Universitas punya fungsi dan 

tanggung-jawab Menempa Mahasiswa: Menteri Syarif Thayeb”. In the extreme case, 



Tenny Widya Kristina 

 

 

62 

the newspaper in its 3 January 1975 edition published an article titled “Dubes Sutopo 

Yuwono: Tidak Ada Militerisme” which rejected the claim that Indonesia was under 

militarism, and stated that Suharto’s regime, military and the society are one. Bali 

Post also supported the government’s KMD program through articles on its staff 

training, “Mengikuti Loka Karya Pers IX di Ujung Pandang: “Koran Masuk Desa” 

Untuk Apa? (III)” and “Mengikuti Loka karya Pers IX di Ujung Pandang: Ber 

“DwiFungsi” di Hutan-hutan Belukar”. Bali Post can be said to tend to support the 

regime, however, it also threw soft critics to government programmes, especially on 

the government’s decision to raise civil servant salaries through its articles, “RAPBN 

Bali Tahun ini Terbesar” and “Tajuk Rencana: Yang Ditunggu Prestasinya!”.  

 

Lampung Pos and Masa Kini were two newspapers that lay outside the two 

sides of being critical and pro-government. Lampung Pos mostly published articles 

that tended to be neutral by adopting titles and news coverage writing as normal 

reports. Articles such as “HARI KESEHATAN NASIONAL KE X DIPERINGATI”, 

“PELAKSANAAN FISIK PROYEK-PROYEK”, “P.U. SEKSI LAMPURA BIROKRASI” 

and “KODYA PERLU MASTER PLAN” were only explaining the facts of government 

programmes without using criticisms/sarcasm or positive support towards the 

programmes. Masa Kini was somewhat different from Lampung Pos in that it put 

heavy Islamic ideology in its paper. Neutral articles, pro-government articles and 

critical articles could be found in this newspaper. It had a reader’s column, which on 3 

September 1980, published a letter, which voiced out a reader’s disappointment with 

the title “Apakah Yang Berwenang Tak Punya Planning”. Neutral articles, such as 

“Telepon Masuk Desa Selesai Tahun ke 3”, could be found, as well as pro-

government articles, such as “Sekretariat Bersama Tripartite: Perlu Dikeluarkan 

Peraturan Mengenai Hak Mogok”. 

 

CONCLUSION 

 

All eight local newspapers adopted different attitudes or approaches towards 

Suharto’s rentier economy practices. Generally speaking, all of them were reporting 

the regime’s rentier practices through three different writing styles - neutral, critical 

and pro/supportive. Neutral articles were found among all eight newspapers, yet some 

newspapers showed more pro/supportive articles or critical articles. Waspada and 

Atjeh Post were two among eight that tended to be critical towards the local and 

central governments. Two newspapers from Surabaya, Karya Darma and Surabaya 

Post, and two newspapers from Bali, Nusa Tenggara and Bali Post, were those, which 

published more pro-government articles. The last two sources, Lampung Pos and 

Masa Kini published neutral articles. Besides writing critical articles, local 

newspapers were mostly found using their special column on reader’s letters, news 

comment or sarcasm in their comments to explicit and implicitly express their critics 

towards the local and central governments. The critical column was a small part 

dedicated within a whole page of the newspaper, located between pages 1 to 4. Karya 

Darma had Pojok, Masa Kini had Pendapat Pembaca, and Waspada had Bisik Berisik 

and Pembaca Menulis. Atjeh Post had Apa Tampok and Rampagoi, while Bali Post 

had Catatan Bang Pojok.  

 

Local newspapers effectively used their small columns to send critical 

messages to readers about government policies, however the approaches by the local 

newspapers and national newspapers were different. National newspapers tended to 



The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 63 

have vocal opinions towards government rentier practices, while local newspapers 

tended to support the government with limited critical articles towards local and 

central governments. Local newspapers somehow shared the important role of 

creating understanding of the regime’s policies in different regions across Indonesia. 

By examining local newspapers, the large-scale distributive practices could be 

analysed in more detail, and the readers’ or local newspapers’ reactions/attitudes 

towards it showed the rentier receivers’ perspectives. In all the local newspaper 

articles, it showed the rentier practice at sub-governmental level and Indonesia’s 

residents’ attitude towards it. Some supported the programmes and obtained results 

from it at every level, and in all sectors - education, health, social, agriculture and so 

forth. Some demanded more development/infrastructure projects, and some criticised 

the performances of the local and central governments.  

ACKNOWLEDGEMENTS 

 

This research was generously supported by Haraguchi Memorial Asia Research Fund. 

Thank you to Shinzo Hayase (Waseda University) who supervised the research, and 

to the anonymous reviewers for their insightful comments.  

 

REFERENCES 

 

⎯⎯. (1972, March 29). Abadi, pp.1-4. 

⎯⎯. (1979, June Week-V). Atjeh Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1979, July Week-I). Atjeh Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, October Week-III). Atjeh Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, January 2). Bali Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, January 3). Bali Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, February 3). Bali Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, March 31). Bali Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, April 1). Bali Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1976, January 2). Bali Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, January 16). Berita Yudha, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, January 17). Berita Yudha, pp.1-4. 

⎯⎯. (1982, January 30). Berita Yudha, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, June 3). Karya Darma, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, December 30). Karya Darma, pp.1-4. 

⎯⎯. (1979, August 20). Kompas, pp.1-4. 

⎯⎯. (1979, August 31). Kompas, pp.1-4. 

⎯⎯. (1979, December 31). Kompas, pp.1-4. 

⎯⎯. (1974, November 13). Lampung Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1974, November 19). Lampung Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1974, December 18). Lampung Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1975, January 2). Lampung Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, September 3). Masa Kini, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, November 15). Masa Kini, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, March 2). Nusa Tenggara, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, June 1). Nusa Tenggara, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, June 8). Nusa Tenggara, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, December 28). Nusa Tenggara, pp.1-4. 



Tenny Widya Kristina 

 

 

64 

⎯⎯. (1974, January 17). Pikiran Rakyat, pp.1-4. 

⎯⎯. (1981, January 2). Surabaya Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1981, January 31). Surabaya Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1981, February 20). Surabaya Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1981, February 21). Surabaya Post, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, December 16). Waspada, pp.1-4. 

⎯⎯. (1980, December 31). Waspada, pp.1-4. 

 

Basedau, M. & Lay, J. (2009), Resource curse or rentier peace? The ambiguous 

effects of oil wealth and oil dependence on violent conflict. Journal of Peace 

Research, 46, 6, 757-776. doi: 10.1177/0022343309340500  

Dhakidae, D. (1991). The state, the rise of capital and the fall of political journalism: 

Political economy of Indonesian news industry. (PhD Thesis), Ithaca, NY: 

Cornell University. Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses Global. 

(303956978). 

Hill, D. (2006). The press in new order Indonesia. Jakarta: PT. Equinox Publishing 

Indonesia.  

Hill, H. (1992), Regional development in a boom and bust petroleum economy: 

Indonesia since 1970. Economic Development and Cultural Change, 40, 2, 351-

379.  

Kakiailatu, T. (2007), Media in Indonesia: Forum for political change and critical 

assessment. Asia Pacific Viewpoint, 48, 1, 60-71. doi:10.1111/j.1467-

8373.2007.00330.x 

Lucas, V. & Richter, T. (2016), State hydrocarbon rents, authoritarian survival and the 

onset of democracy: Evidence from a new dataset. Research and Politics, 3, 2, 

1-9.  

McCargo, D. (2003). Media and politics in Pacific Asia. Retrieved from 

http://ebookcentral.proquest.com 

Mietzner, M. (2018), Authoritarian elections, State capacity, and performance 

legitimacy: Phases of regime consolidation and decline in Suharto’s Indonesia. 

International Political Science Review, 39, 1, 83-96.  

Moritz, J. (2018), Reformers and the rentier state: Re-evaluating the co-optation 

mechanism in rentier state theory. Journal of Arabian Studies, 8, 1, 46-64.  

Pepinsky, T. B. (2008), Capital mobility and coalitional politics: Authoritarian 

regimes and economic adjustment in Southeast Asia. World Politics, 60, 438-

74.  

Price, K. H. (1998). The politics of Dutch disease: Institutions and the management of 

oil booms and busts in Venezuela and Indonesia. (PhD Dissertation), 

Massachusetts: Harvard University. Retrieved from ProQuest Dissertations & 

Theses Global. (304435519).  

Rock, M.T. (2017). Dictators, democrats, and development in Southeast Asia: 

Implications for the rest. New York: Oxford University Press. 

Rosser, A. (2007), Escaping the resource curse: The case of Indonesia. Journal of 

Contemporary Asia, 37, 1, 38-58. 

Seda, F. (2014). Petroleum paradox: Natural resources and development in Indonesia 

1967-1997. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia. 

Smith, B. (2006), The wrong kind of crisis: Why oil booms and busts rarely lead to 

authoritarian breakdown. Studies in Comparative International Development, 

40, 4, 55-76.  

http://ebookcentral.proquest.com/


The Rentier State, Authoritarian Regime and Mass Media 

 65 

Smith, B. (2007). Hard time in the lands of plenty: Oil politics in Iran and Indonesia. 

Ithaca, NY: Cornell University Press. 

Tanter, R. (1990). Oil, IGGI and US hegemony: The global pre-conditions for 

Indonesia rentier militarization. In A. Budiman, (Ed.), State and civil society 

in Indonesia (pp. 51-98). Melbourne: Monash University. 

Tanter, R. (1991). Intelligence agencies and third world militarization: A Case Study 

of Indonesia, 1966-1989. (PhD Thesis), Melbourne: Monash University. 

Retrieved from https://nautilus.org/network/associates/richard-

tanter/indonesian-intelligence/thesis/thesis-toc/ 

Thee, K. W. (2011), The impact of the two oil booms of the 1970s and the post-oil 

boom shock of the early 1980s on the Indonesian economy. The Indonesian 

Quarterly, 39, 2, 155-167.  

Usui, N. (1997), Dutch disease and policy adjustments to the oil boom: a comparative 

study of Indonesia and Mexico. Resources Policy, 23, 4, 151-162.  

Varkkey, H. (2013), Malaysian investors in the Indonesian oil palm plantation sector: 

home state facilitation and transboundary haze. Asia Pacific Business Review, 

19, 3, 381-401.  

Varkkey, H. (2015). Natural resource extraction and political dependency: Malaysia 

as a rentier state. In M. L. Weiss (Ed.), Routledge handbook of contemporary 

Malaysia (pp.189-199). New York: Routledge.  

Vatikiotis, M. (2013). Indonesian politics Under Suharto: The rise and fall of the new 

order (Third Edition). New York: Routledge.  

Weatherbee, D. (1985), Indonesia in 1984: Pancasila, politics, and power. Asian 

Survey, 25, 2, 187-197. doi:10.2307/2644302 

 


